PDA

View Full Version : carboon 450

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13]

Engineer H.
10-02-2010, 11:20 AM
Je gaat dus flybarless, mooi hoor !

Er zit niks anders op om dat imbus boutje uit te boren, 1.5 of 2 mm boortje, voorzichtig inklemmen in een bankschroef. Dan een klein platte schroevendraaier met schuin oplopende zijvlakken de restanten er proberen uit te draaien. Hoop dat je medium locktite heb gebruikt anders eerst een beetje warmstoken om de lijm op te lossen. Succes...

Woensdag weer thuis... heb nu ook 5 lipo's in totaal voor de BMI. De originele BMI 1800-15C lipo is niet echt meer bruikbaar met de Scorpion set, dus eigenlijk 4 lipo's, 2 nieuwe Turnigy 2200 25-35C moet ik gaan invliegen. Ik ga maareens gewoon weer heel voorzichtig aan doen, geen gekke dingen, wil het zaakje nu echt eens wat langer heel houden.
Maar hopen op weinig tot geen wind.
Gr.H.

chopstick
10-02-2010, 12:28 PM
bij mij idem dito. Ben nu de servo's zo goed mogelijk aan het controleren. Behalve een kapot tandwieltje (vrijwel zeker van de laatste crash) niets gevonden.
Nu alleen de main-axis nog vervangen. Zag bij het proefdraaien dat deze toch een heel klein tikkie krom was. Dus even opniew eruit en erin. Heb ik toch nog wel liggen.

Het wordt toch geen vliegweer, te veel wind. Hooguit een klein hover-vluchtje met de atom. Die kan aanmerkelijk meer wind hebben, alhoewel 4-6 bft mij daarvoor ook wat te veel is.
Die fbl-kop is nog niet in nederland. Zal dus wel sinterklaas worden of zo.

Engineer H.
10-11-2010, 11:14 AM
Hehe, eindelijk weereens met de BMI gevlogen. Gisteren 4 lipo's, hopelijk vanavond weer. Meestal gaat de wind liggen zo tegen de avond schemering. Heb net het Trex500 onderstel erop gezet, ziet er wel heftig uit !!!
Een mooie zonnige dag hier in de UK vandaag, beetje rond het huis geklust, schutting in de carboleum gezet, wat stinkt dat spul...O ja, en naar de tandarts geweest, mijn andere hobby....heerlijke wortelkanaalbehandeling, fijn hoor.
Tijd om te gaan vliegen !!!!!
Hoi.

chopstick
10-11-2010, 02:17 PM
mooi. Maar is zo'n trex500 onderstel niet erg groot? en dus een stuk zwaarder.

Ik ben mijn carboon weer opnieuw aan het opbouwen na weer een storing gevolgd door een crash. Ben nu eerst een andere ontvanger aan het zoeken. 2e hands gevonden en nu mee bezig.
Dan evt nog een andere staartservo. Dan zou het weer moeten werken. Doorvliegen doe ik met de aom500 en binnen de sjm180. Dus stilzitten is ook niet nodig.

chopstick
10-14-2010, 09:28 AM
De ontvanger is onderweg.
Ik heb besloten een oud plan nieuw leven in te blazen. Ik ga proberen de carboon flybarless te maken zonder elektronika.
Dat heeft iemand op modelbouwforum ook gedaan. Het is hem gelukt. Dus dat moet ik ook kunnen.
Nu een kop omgebouwd. Zoveel mogelijk oude spullen erop. Ik heb de mixerarmpjes ertussen laten zitten. Dat lijkt mij een betere overbrenging naar de bladeholders. De gedachte daarachter is dat hij dan niet zo fel op de cyclics is.
De ball op de servo-hevels moet verder naar binnen, en in het swashmenu zet ik dan aileron en elevator naar 30% a 40%.
Ik zet er oude plastic blades op. Die zijn nogal flexibel, en redelijk crashbestendig. Die flexibiliteit wil ik hebben omdat ik uiteindelijk ga proberen om de kop "rigid" te maken. Dus zonder dampeners. SJM hanteert dat principe op de heli's (ook op de 500). Ik heb dat ook op mijn 180. Heerlijk spelingvrij, en erg sterk. Bladen moeten nog wel een beetje kunnen bewegen, vandaar mijn idee om die slappere plastic (align)bladen erop te zetten.

Als het werkt post ik de plaatjes en zo wel.

Engineer H.
10-17-2010, 02:16 PM
Vandaag met het 500 size onderstel gevlogen, paar lipo's in het veld en ging prima, voel in ieder geval niet dat het erg zwaarder geworden is, stijgt nog steeds lekker snel op !! En weer een paar lopings gemaakt, kon het niet laten...:banana
Dat flybarless maken zonder verdere electronica klink heel interessant ! Krijg je dan geen probleem met fase verschuiving ? Of lost zich dat vanzelf op ? Of mix je dat in je zender eruit ? Heb je een link naar modelbouwforum, wil dat wel even nader bekijken, misschien kan ik dat ook eens proberen, maakt de cyclic reponse zoveel sneller. Hoop dat je een foto upload als je er eenmaal klaar mee ben. Gebruik je je KDS kop ? Hoop dat het je gaat lukken. Oefen kruis er maar weer onder ? Moet morgen weer terug aan boord, dus weer 2 weken geen BMI.
Tot hoors maar weer, en dat het maar mooi weer mag blijven, ideaal vliegweertje hier vandaag.

chopstick
10-18-2010, 01:53 PM
Ik gebruik allemaal oude troep. Een kop van de carboon, plastic bladeholders, etc. Zie plaatje.
En inderdaad weer even een kruis eronder. Zondag vliegen we hier indoor, dan ga ik testen. Het waait hier nu erg hard.

Ik werk aan een verslagje. Na de maiden heb ik denk ik ook wel wat filmpjes. Dus even geduld.
hierbij de link:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/flybarless/98011-flybarless-450-250-a.html

Zondag wel mijn Atom500 uitgelaten. daar heb ik ff een paar goedkope bladen opgezet (12 euro bij rctechnics). Zal best minder vliegen, maar voor het oefenen goed zat.
Aleen nog het onderstel vervangen. Was licht beschadigd bij aankoop, en nu toch wat verder kapot. Ik heb gorillagear-skids van een Trex500 besteld. Lekker stevig, maar wel op maat maken voor de Atom.

Engineer H.
10-21-2010, 09:32 AM
Hoi Chopstick.
Dat zit er wel gaaf uit zo, hoop dat je maiden zondag goed gaat. Ik heb ook genoeg spares liggen om nog een Carboon erbij te bouwen, denk dat ik dit ook ga proberen, met wat goedkope servo's en motor. Zal wel een winter projectje worden, lijkt me wel leuk om te doen.
Ik ga die link naar het modelbouwforum uitvoerig doorlezen, kijken wat ik er aan informatie uit kan halen.
Nu weer 2 weken varen en dus met de GURU binnen vliegen. Heeft wel zijn beperkingen hoor, kan wel goed nose-in oefeningen blijven doen zo.
Op de hobbyking website zijn de lipo's erg goedkoop geworden, leveren nu ook uit duitsland !! Denk dat ik binnenkort weer 2 lipo's erbij ga kopen. Heb nu ook alles met XT60 connectors uitgevoerd, geen Deans meer, die dingen gaan zo zwaar los, breek mijn nagels erop (lijk wel een wijf).
Hoe ons op de hoogte over je flybarless project !! :thumbup: H.

Engineer H.
10-28-2010, 11:25 AM
Hoi Chopstick

Hoe is je maiden NOBAR vlucht verlopen ?
Al kans gehad om ermee te vliegen ?

H.

chopstick
10-28-2010, 12:55 PM
Ik heb er inderdaad mee gevlogen, eerst met trainingskruis, later zonder.
Filmpjes op http://heli-addicted.nl/viewtopic.php?f=51&t=1617
Even doorbladeren, er zijn meerdere filmpjes. Ergens aan het eind staat het filmpje met de 450 NOBAR zonder trainingskruis.

De heli dat het onverwacht goed. Wel trekt hij bij voorwaartse vlucht naar links, en omhoog. Je moet dus altijd de neus drukken, en naar rechts. Dat laatste probeer ik nu op te heffen door de fasering wat te veranderen. Ik wil de swashplate iets verdraaien tov de bladeholders. dat zou dit effect bij FF-vlucht kunnen verminderen. In hover heb je er dan wel weer last van.
Voor de rest weet ik nog niet hoe het is met wind. Dat schijn veel heftiger te reageren.
Wel heb ik de ball's op de servoheveltjes 1 gaatje naar binnen gezet, en het % in het swashmenu weer wat verhoogd. Gewoon meer resolutie, en minder belasting (kleinere hefboom) op de servo's. Dat moet ik dan weer testen.
Zo blijf je bezig.
Plaatjes volgen nog. Moet ik nog verkleinen.

Engineer H.
10-30-2010, 01:33 PM
Geachte vliegvrienden.

Ik heb besloten om niet verder op dit forum door te gaan met mijn ervaringen met de BMI.

Ik heb me aangemeld op www.heli-addicted.nl omdat daar ook een goed nederlands draadje loopt.

Hoop jullie daar ook vaker te zien.

Succes met jullie BMI Carboon 450 heli's. Het was me een waar genoegen en heb veel van jullie geleerd.

:hug:

Groeten en veel vliegplezier !!

Hans

chopstick
10-31-2010, 05:22 AM
ik zit al op heli-addicted. toch ben ik hier weer andere mensen tegengekomen.
En vanwege de Atom500 kom ik toch al op helifreak. En niet vergeten de video's van finless bob.
Zal hier dus regelmatig kijken.

Engineer H.
11-01-2010, 02:31 PM
Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik blijf ook uiteraard hier op dit forum alles bekijken op z'n tijd. Krijg nog steeds automatisch email updates als er posts zijn dus ik weet wanneer er iemand een post plaatst. En dan zal ik uiteraard ook antwoorden op vragen als die er zijn. Alleen mijn toekomstige ervaringen en vragen doe ik vanaf nu op heli-addicted.

PIERREKDS
02-03-2011, 04:18 AM
Hallo,
Vandaag een Carbooon 450 sc gekocht en onmiddelijk inlog gemaakt op dit forum.
Mijn eerste vraag : standaard instellingen zender 6ch-FHSS-2.4
Dank U bij voorbaat
Was eerst van plan om KDS 450 C te kopen daarom mijn verwarrende nicknaam (PIERREKDS) sorry

Engineer H.
02-04-2011, 01:57 AM
Hoi Pierre

Welkom op het forum.
Is het de standaard bijgeleverde BMI zender ?
Is er al iets voorgeprogrammeerd in de zender. Meestal worden de BMI kits als RTF (Ready-To-Fly) kit verkocht en zou alles voorgeprogrammeerd zijn in de zender.
Heb je al iets "geprobeerd"? Heb je hem van iemand overgenomen of nieuw in de winkel of webshop gekocht ?
Zou je misschien een foto van de zender kunnen maken en uploaden naar dit forum ? Dan weten we waar we he over hebben.
Als je nog alles moet in programeren dan ben je nog wel even bezig met informatie vergaren want niet elke Carboon is hetzelfde. Er is geen standaard procedure, dus moet je echt van voor af aan beginnen met leren hoe een je CP helicopter moet afstellen en hoe je de zender moet programeren.
Zoek in je zender menu eerst maar eens op wat voor swash mix of swash AFR er is ingeprogrammeerd. Dit moet een 120 degr swash zijn, wat inhoud dat er 3 servo's onder een hoek van 120 graden rondom de swashplate zitten welke in de zender "gemixed" worden met elkaar.
Dan gaan we daarna weleens verder uitpluizen hoe je je throttle en pitch curves het beste kan instellen op je zender, je ESC instellen, je gyro instellen, alle bewegingen van je swash servo's naar de juiste richtingen gaan mbt norm of reverse etc. etc.
Je ziet dat er een hoop te doen en te leren is.
Probeer meer informatie te krijgen over dit. Misschien is er iemand in de buurt of een model vliegclub in de buurt die je alvst een beetje op weg kan helpen.
Misschien kan je ons alvast vertellen wat er WEL in de zender voorgeprogrammeerd is ?
Dan kunnen we dat als basis gaan gebruiken.

Hoor het wel.
Groet
Hans

PIERREKDS
02-07-2011, 04:19 AM
Hans,
De zender is standaard bijgeleverd,BMI is nieuwkoop,alles is voorgeprogameerd.
Maar na veel leesinfo op forums, vind ik de standaard throthle en pitch nogal eigenaardig.Throthle 0%-28%-46%-56%-66% Pitch 40%-56%-66%-88%-100%
allebei in normal mode ? Is wel model 2010 met motor 2500Kv 30A hebben de instellingen daar iets met te maken ?

PIERREKDS
02-07-2011, 04:32 AM
Hans,
Carbooon is nieuwkoop,model 2010 (motor 2500Kv 30A, gyro GT-500)
Zender is standaard carboon en is voorgeprogameerd, maar vorige vraag was om de eigewijze instellingen ervan. Na veel forums afgeschuimd vind ik throthle en pitch niet zo standaard. Throthle 0%-28%-46%-56%-66% Pitch 40%-56%-66%-88%-100% alles normal mode,heeft het iets te maken met motortoerental ? (vind ik ook raar 2500KV)

Engineer H.
02-08-2011, 03:55 AM
Hoi Pierre.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er een 2500 kV motor op zit, normaal is het een 3500 kV. Met maximale throttle van 66 % zou je niet kunnen hooveren. Dus ik ga ervan uit dat het een 3500kV motor is. Wat voor tandwiel zit erop, normaal 11 tandjes geloof ik.
Je throttle curves zijn dan inderdaad nog steeds wat aan de lage kant.
Probeer 0-45-65-75-85% . Dat zou wat beter moeten werken. Pitch curve is ok.
Probeer het eens en laat me maar weten of het beter/stabieler is.

Groetjes. Hans

mansam
01-15-2012, 09:06 AM
vlieg je ondertussen al goed, nog steeds met de carboon 450 aanbevolen, ik heb net de evolution 180, winkelier zei eerste keer iets kleiner kopen later de carboon 450

Engineer H.
01-16-2012, 07:35 AM
Lekker met de BMI verder vliegen toch ? Hoe groter hoe stabieler. Ik begrijp dat je een BMI carboon 450 hebt ? Leuk om er weereens met iemand over te babbelen. Ik vlieg nog steeds met de mijne hoor, prima heli, paar Align onderdelen erop, verder nog aardig origineel.

Groeten.
Hans

joskefast
03-10-2012, 02:58 PM
dag gasten

heb ook ne bmi overgenomen van ene die er mee stopte.
heb al twee keer stukken gehad telkens tijdens hoveren :thumbdown:
heb nu ne nieuwe zender gekocht ne spectrum dx6 i .
weet er iemand de instellingen daarvoor ?
heb al veel gelezen hier
maar moet nog veel leren zene

groetjes jos uit kallo beveren belgie

Engineer H.
03-16-2012, 12:39 PM
Hoi Joske.
Als je tijd heb moet je even teruglezen op dit draadje. Ik ben ook van de standaard BMI zender overgegaan naar een DX6i. Niet zo ingewikkeld maar wel even goed opletten of alle servo armpjes de juiste kant op bewegen. Pas als laatste je motordraden naar de ESC weer aansluiten en dan eerst zonder bladen erop testen !!!
Maar eerst maareens manuals en forums goed doorlezen.

Groet. Hans

joskefast
03-16-2012, 03:17 PM
hey hans ben ik volop bezig forums en manueels lezen enzo.
ik bedoel in de zender had ik nieuw model gemaakt en nu staan er al van alles in zoals de curve enzo staan deze goed of is dit standaard zo ingesteldt in deze zender.
voor de rest zal ik heel veel moeten lezen .
groetjes jos