PDA

View Full Version : carboon 450

Pages : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

liecat
10-26-2009, 01:52 PM
Hans,
Nee mijn BMI gyro is er een van Asan (GY410 dacht ik). Zelf vlieg ik nu met 2 1800 BMI lipo's maar ze beginnen een beetje aan het eind van hun latijn te zijn: de volgende een 2200 of hoger zo mogelijk.
Mijn lader is er eentje van Robbe, best goed, althans voor mijn noden (max 6S lipo's).
VAndaag nog even gevlogen (wel wat winderig, maar ja kriebel kriebel) en het verlopen van de start is miniem. Eve afwachten dus wat het wordt bij vliegen in het open veld... Nu ja vliegen: hooveren en een vierkantje of cirkel trekken, tail in, da's voorlopig alles. Nose in ben ik aan't oefenen op de sim, nog wel wat werk aan vrees ik, maar elk minuutje is er eentje gewonnen, zonder betaalschade!.
Vaar ze, Lieven

Engineer H.
10-27-2009, 03:29 PM
Hoi L.

Nou, vandaag weer wat meegemaakt hoor. Was lekker met mijn 2de lipo nose-in aan het oefenen/hooveren toen ik wat onbalans in de staart bemerktte. Opeens schoot er een hele metalen staartblad houder los en schoot het met blad en al de zij van het schip in. Gelukkig was ik net side-in dus ging het dwars voor mij langs heen! :wow2:
Schrok me dood....Hing gelukkig niet hoger dan 30 cm boven het deck, dus snel aan de grond zonder verder schade, alleen de staartvin schoot er ook af.
Nou, schade...Gebroken linkje naar bladhouder, lagertje uit bladhouder kwijt, van beide bladhouders bleken de boutjes afgebroken te zijn in het metalen houdertje wat op het asje zit, asje ook krom :roll: Effe pech dus.
Het is waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik soms met mijn staartbladen het deck heb geraakt bij iets teveel achteruit hellen. Ik had mijn 58mm bladen er weer op gezet om te kijken of ik een beter staartcontrole had op die manier ipl mijn ingekorte 54 mm blaadjes.
Ik denk dat ik ook niet de boutje had gelijmd met locktite. In ieder geval hij staat weer in de "hangaar" voorlopig.
Ik ga Trex450 onderdelen bestellen, HS1221T, dit setje moet genoeg zijn om de schade te repareren, en lagertjes voor het asje, HS1031T, want daar zat tock ook wel wat speling op. Draait tenslotte met flinke toeren dus regelmatig vervangen denk ik. Originele Carboon onderdelen komen in een komplete setjes wat het nog duurder maakt.
Zit ook nog te wachten op een onderdeel voor mijn GURU-Z dus beide heli's aan de grond voorlopig...:thumbdown:
Gelukkig Zaterdag weer thuis, dan maar weer oefenen met mijn DF#4 in de tuin.

Ok, groetjes maar weer ennuh ... vliegse !!!

Hans

liecat
10-28-2009, 05:26 AM
Reeds een paar keertjes geoefend op het weitje naast ons. Voorlopig bevalt het staart gedrag me wel, lichte verdraaiingen gebeuren nog maar niet zo dat vliegen niet meer leuk is. Helemaal betrouw ik een en ander nog niet, maar voorlopig alles kits. Hopelijk blijft het zo.
Hans, passen de onderdelen van de trex dan op de BMI of heb ik een ander verkeerd begrepen.
Bij bestelling van bmi onderdelen ook best even in je handleiding kijken, soms zijn bepaalde vervangstukken apart verkrijgbaar ook al zeggen ze van niet bij de dealer. BV. O-ringen (dampers feathering shaft) zijn perfect apart bestelbaar, je hoeft echt geen rotorkop aan te schaffen om die kleine ringetjes te bemachtigen - zoals ze me de eerste keer gelapt hebben -.
En lukt het herstellen een beetje?
BTW Waar vaar je eigenlijk? Groetjes, Lieven

Engineer H.
10-28-2009, 12:51 PM
Hoi Lieven

Ik heb vanmorgen die onderdelen besteld via internet, dus nog niet begonnen met de reparaties, hopelijk morgen binnen.
Als het goed is zie je op je partslist linksonder een gele T staan, wat betekend dat je hier ook Trex parts voor kunt uitwisselen. Type Trex450S of SE. Deze zijn veel beter (en goedkoper) via internet te bestellen wat voor mij wel noodzakelijk is. Zo is mijn feathering shaft en main gear van Align. De grotere metalen upgrades heb ik wel van BMI, met nog wat andere onderdelen in bestelling, want BMI blauw is niet Align blauw, BMI is mooi donkerder. Ze hadden me vorige week de plastieken onderdelen opgestuurd, dus alles weer teruggestuurd, en nu maar weer wachten (RCHellevoet). :thumbdown:
Alles op de hoofdrotor assembly met as en de frame parts zelf na zouden moeten passen. :thumbup:

Ik vaar bij P&O Ferries op de Pride of Bruges vanuit het zonnige Zeebrugge naar for-ever-raining Hull als 2e werktuigkundige/hoofdwerktuigkundige, 2weken op/2weken af. Nog geen dag hetzelfde, altijd weer nieuwe "uitdagingen" . :thinking

Groetjes.
Hans .... en blijven oefenen...;)

liecat
10-28-2009, 05:20 PM
Thanks voor de TRex-onderdelen tip...
Vandaag nog wat gevlogen. Zolang er weinig wind staat blijft de staart het goed doen, iets meer wind en het zenuwachtig shaken steekt de kop weer op... De tailservo zal er spoedig komen wellicht. Tot schrijft, Lieven

Engineer H.
11-06-2009, 12:22 PM
Hoi Lieven.

Hoe is'tie ?

Ik haat winter !!!! Veel teveel wind en koud. Wachten op een mooie zonnige midwinter dag met sneeuw of zo.
De huiskamer is te klein voor mijn heli's. Denk dat ik een Walkera Lama 2Q1 ga kopen om een beetje binnen te kunnen blijven oefenen, coaxiaal ding, lekker stabiel.
http://www.rc-fever.com/index.php?main_page=news_article&article_id=34

Lijkt me perfect !! :banana

Wat denk je ?

Groet.
Hans

liecat
11-06-2009, 05:06 PM
Wel Hans, was ik maar zo slim geweest als jij...
Vandaag gevlogen ondanks af en toe (te veel) wind. En jawel hoor, de tweede batterij bijna leeg, een windstoot, en hopla, boomstrike... Behoorlijk wat kosten: boom, nagenoeg het volledige staartelement inclusief belt, main en tail-rotorbladen, main gear, staartservo, hier en daar een gewrichtje... We weten wat doen de volgende week. Jammer genoeg ben ik volgende weekende in chamonix, dus vliegen zal voor binnen een 10-tal dagen zijn... (Indien enkele stukken tegen dan geleverd zijn). Als staartservo heb ik nu een Hitec HS-56HB aangekocht. Ben benieuwd naar het staartgedrag. De vervanggyro deed reeds behoorlijk zijn werk (in vergelijking met de originele toch).
Meteen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles is na te kijken, te smeren ed. Zo'n klein helietje ziet toch af, gebruikssporen zijn hier en daar duidelijk te merken (Oringetjes, sommige rodeindjes,...)...
In hoeverre het coaxiaal vliegen een CP-heli in gevoel evenaart? Zou het niet weten. Voorlopig blijft het wat simmen voor mij... En dan terug de lucht in, hoop ik.
Tot schrijfs... Lieven

Engineer H.
11-07-2009, 08:03 AM
Hoi Lieven

Vreselijk nieuws ! Da's niet zo mooi, die crash van je. Heb net in de tuin met mijn DF#4'tje een beetje gehoovered maar die windvlagen....daar ben ik niet blij mee.
Natuurlijk is zo'n coaxiaal helitje niet te vergelijken met een CP van 450 formaat. Maar wel leuk om toch een beetje stick-en orientatie oefeningen te blijven doen. Lijkt me ook leuker dan achter een simulator te zitten...denk ik...En het blijft een leuke aanvulling op de verzameling, en je kan weer doorgaan met vliegen terwijl je je lipo's aan het laden ben. Een collega van mij had er eentje meegenomen aan boord, erg geinig ding, mooie techniek.
Ik ga mijn DF#4 "moth" weer helemaal strippen, dat ding is niet stabiel te krijgen, ik blijf constant corrigeren ipv vliegen/hooveren, word hier erg nerveus van... Goed voor spares voor mijn andere DF#4, waar ik net een nieuwe DD staartmotor met staartfin opgezet heb. Doet het nou weer een stuk beter.
Die Hitec 56HB zou het beter moeten doen dan die originele BMI servo, 0,1 sec/60'/6V. Is niet de snelste maar moet lukken, alleen zit er een raar opstaand richeltje in het midden op waar je je schroefjes normaal bevestigd ? Gaat dit lukken met monteren ? Anders gewoon eraf snijden of vijlen. Check ook je lagertjes !! Ik ga mijn staartrotor lagertjes vervangen, die dingen maken gigantisch veel toeren.

Ok, nou, geduld is een schone zaak...wachten op spares ook...

Groeten.
Hans

Bramiheli
11-07-2009, 01:59 PM
Je carboon vliegt nu tenmiste wel he :D

mijne heb ik niet meer geraakt :D ik ga zien wat ik ga doen... iets nieuws kopen of verder gaan..

Bramiheli
11-08-2009, 07:05 AM
Ik heb hem geprobeerd te starten, ik zat op negative pitch, maar hij ging toch op, hij is gecrashd, links zijn kapot ( de hele rotor ) en ja, de bladen natuurlijk ook...

zou ik hem repareren met align spullen of...

groetjes,

Bram

Engineer H.
11-09-2009, 05:36 AM
Hoi Bram.

Spijtig te horen van je slechte nieuws....
Hoe kan je heli toch opstijgen met negatieve pitch ? Zal wel weer zo'n samenloop van omstandigheden zijn waar geen verklaring voor is, zoals we die allemaal hebben.
Je hele rotorkop aan barrels ? Hier zitten maar een paar onderdelen op die je voor Align onderdelen kan vervangen.
feathering shaft, washout base, washout (control-)arms, flybar, flybar seesaw, main rotor blade holders. Je kan voor plastic of metal gaan. In de Carboon handleiding staan met een geel T-teken bij elk onderdeel wat je kan vervangen voor Trex450 onderdelen. Ik zie dat ook de main shaft erbij staat maar die heb ik zelf nog nooit vervangen, ik heb ze speciaal laten maken van keihard zilverstaal.
Je kan ook een complete rotorhead set kopen 0455-080 (metal) of 0450-080 (plastic).

Je kan ook een hele nieuwe 450 size heli kopen, een HKH of zoiets, erg goedkoop. Zoek hier maar wat uit....
http://shop.ebay.co.uk/sis.html?ssPageName=VINS:SIM&_kw=NEW+3D+6+Ch+CNC+Metal+HKH+450+RC+Helicopter+Ki t+%2B+Bouns&_fis=2&_id=110452941144&_isid=3&_sibeleafcat=123847

Afijn. We staan nu alle drie aan de grond. Misschien kunnen we een soort groepinkoop actie doen bij BMI, misschien krijgen we korting !! ( tja, blijf een 'ollander natuurlijk, hahahaha).

He Bram. Geef de moed niet op !!
Groet.
Hans

liecat
11-09-2009, 08:40 AM
Bram en Henk.
Tsja, hier is't even wachten op onderdelen. Ben weer even alles aan't afstellen.
Het vervelende is dat al mijn crashes te voorzien waren voor het opstijgen: de eerste crash door een op hol geslagen gyro, en toch maar blijven vliegen... De tweede crash door slecht opzetten van de bladhouders ( en dit was reeds voor het vliegen opgemerkt) en toch blijven vliegen... De derde crash, te veel wind en toch... Inderdaad.
Enfin aldoende leert men....
Wel even bemerken dat in de handleding 450SC geen T-tjes enzovoorts staan, doorvoor download je best de gewone 450 handleiding om BMI...
@bram: welk type carbooon heb je: 450c, 450 sc,... en welke zender (2.4 Gh?). En waar woon je in BelgiŽ?
En zoals Hans terecht aanhaalt: keep up the good spirit...
Tot schrijfs...

Bramiheli
11-12-2009, 11:51 AM
Hey,

Ik heb de 450c en gebruik de DX6i als radio :D

liecat
11-13-2009, 12:42 PM
Bram,

Tevreden over de DX6 of had je nadien toch beter voor de DX7 gekozen. Zelf twijfel ik namelijk tussen een van beide zenders....

Bramiheli
11-14-2009, 02:48 PM
Ik ben ONTZETTEND tevreden over mijn DX6i. Het is heel simpel en echt, ik ben er blij om, waar ik wel wat spijt van heb is dat, als ik later overstap op en nitro, ik hem niet meer kan gebruiken omdat ik dan minimaal 7ch nodig heb. Dus in jouw plaats zou ik een DX7 nemen, ook omdat het heel bekend is en er dus veel reviews zijn en er veel help over is.

In jouw plaats zou ik de DX7 kopen, maar anders ben ik echt SUPER tevreden over mijn DX6i:thumbup:

Engineer H.
11-16-2009, 12:16 PM
Hi guys.

Heb vandaag mij Radiolink 6-channel 2.4 GHz Tx/Rx ontvangen. Dit is een goedkope Futaba T6-EXH zender met exact dezelfde software. Enige verschil is dat het ontvangertje maar 1 draadje als antenne heeft. Hopelijk is dit voldoende om ontvangst in de heli in stand te houden.
Dit is hem:
http://www.giantcod.co.uk/giantcod-24ghz-6channel-mode2-digital-transmitter-heli-version-p-403781.html
Laat me weten wat jullie ervan vinden. Denk dat ik straks wel jullie hulp nodig heb om hem te programmeren. Ik heb er ook een extra ontvanger bij besteld om ook mijn GURU-Z Xeon hiermee te kunnen vliegen, zit nu met een simpel 4 kanaals zender. Dan kan ik daar ook een goede HH gyro op gaan zetten, zit nu mijn oude BMI (ESky 0704) rate gyro op die dus veel te traag is.
Mijn Carboon zit trouwens alweer in elkaar. Had Trex tailrotor onderdelen besteld om de metalen BMI tailblade holders weer te kunnen monteren, HS1221T parts. De linkjes passen goed maar dat ding wat op het asje zit met die bladhouders erin geschroefd is niet helemaal uitwisselbaar. De montage gaatjes voor de bladhouders lopen helemaal door zodat je het inbusje niet strak kan aandraaien zonder dat je bladhouder lagers vastlopen. Opstaand randje op het asje is te klein voor de BMI bladhouders. Dus of een klein ringetje ertussen (had ik niet) of de inbusjes van de metalen bladhouder met threatlock erin vastlijmen. Heb het laatste gedaan. Dit Trex onderdeel is wel van betere kwaliteit staal dan BMI. En de linkjes van de bladhouders naar de slider zijn vrijwel van hetzelfde materiaal, messing busjes ook, geen verschil te zien.

Ok, nu maar de nieuwe radio en ontvanger inbouwen (lijkt wel of ik een auto monteur ben...) en weer vliegeeee !!!!!

Groet.
Hans

liecat
11-17-2009, 12:47 PM
Hoi hans,

Blij te horen dat je weer van start kan. Ikzelf kan nog minstens een 2-tal weekjes wachten op de boom, niet voorradig bij BMI BelgiŽ.
Die radiolink zneder lijkt erg sterk op de zender die bij mijn Carbooon zat. Niet slecht, maar wel opletten met de pragrammeer-knopjes. Bij mij is er al eentje dat soms wat blijft hangen.
Verder heb je wel een boel mogelijkheden hoor, alleen zit er geen Expo of rangecheck op. Laat verder maar weten of je iets niet vindt.
Vlieg se... Ik zal nog effe moeten wachten....:thumbdown:

Engineer H.
11-18-2009, 12:42 AM
Hoi Lieven

Ja, die radio is inderdaad de "standaard" radio die Wolf-Hobby (moeder van BMI Carboon) ook gebruikt, dus ik dacht dat dat wel goed moest zijn. Maar ik heb er wel EXPO opzitten hoor, op kanaal 1,2 en 6 en ook afzonderlijk in te programmeren voor D/R. Mist inderdaad trainer functie en wat ik ook heel graag had gehad was een timer/stopwatch functie. Maar helaas, kan niet alles hebben in het leven.
Als ik het een beetje begrijp kan ik het beste eerst:
TRIM, om je servo armpjes mooi horizontaal te zetten
dan
SWASH AFR Aileron, Elevator en Pitch afstellen in Idle-Up mode (tuimelschijf kantelfuncties maximale toelaatbare tuimeling in alle richtingen)
dan
EPA's, end points van de servo's (in alle uiterste hoeken van de tuimelschijf ervoor zorgen dat je maximale/optimale uitslag hebt zonder dat de servo armpjes of andere links ergens het frame of iets degelijks raakt. .
dan
D/R, dual rates en EXPO percentages naar believen, hangt van je eigen feeling af toch ?

Throttle en pitch curves in normal en idle up ingeprogrammeerd, zie wel hoe het uitpakt straks.
Ben wel blij met die Throttle Hold functie, tenminste geen onverwacht opstarten als je met je heli een stukje moet lopen of iets even snel wil controleren.
Gyro staat voor mijn Esky0704A op EPA's van -100% (normal rate, gevoeligheid afstellen op gyro potmetertje) en +100% Heading hold. Mijn gyro heeft geen Dual Sensetivity, dus alleen potmeter op gyro zelf afregelen, maar vind ik (nog) geeen probleem. Staat trouwens lekker hoog en staart blijft goed strak.

Range check ontbreekt inderdaad, hmmmm...spannend...
En die knopjes, ja, dat viel mij ook meteen op. Ze zitten er net niet in en steken net niet uit het frontplaatje, en als je zelf indrukt vallen sommige er inderdaad net onder, beetje mindere kwaliteit. Ik ga hier een paar rubbertjes op plakken die ik van rubber pakking materiaal uitknip. Gewoon met superglue erop plakken moet kunnen, in ieder geval zodat ze net boven het frontplaatje uit blijven steken als je ze ingedrukt houd.

EDIT: Ik heb de zender opengemaakt en zag dat de printplaat niet goed op zijn plek zat. Heb het zaakje opnieuw gemonteerd en alle drukknoppen zitten nu mooi op hun plekkie, ze steken net boven de behuizing uit. Keurig, dat ook weer opgelost.

Lieven, ik zou het bijzonder op prijs stellen als je me jou oude ingestelde waardes van je originele radio zou kunnen mailen of iets dergelijks. Gewoon om eens te vergelijken. Als je tijd hebt hoor !!

Nou, de groeten allemaal weer. Lekker weertje hier op de Noordzee !!! Rock'n'Roll baby !! :clappp
Hans

liecat
11-18-2009, 02:47 PM
Hans,
MAg ik je email adres, kan ik meteen de excelfile met instellingen zender doormailen...

Engineer H.
11-20-2009, 11:36 PM
Hoi Lieven.
Bedankt voor de excell-file. Excellent ! Mooi opgezet, erg informatief en interessant. Inmiddels eerste testvluchtjes gemaakt met de nieuwe Tx. Hoefde niet veel te veranderen, beetje trim en expo op de staart, was erg gevoelig voor klein rudder inputs.
Groet.Hans.

Engineer H.
12-03-2009, 03:40 PM
Hoi BMI owners !!

Wat is het koud buiten !! Kan mijn knuppels van mijn Tx niet langer dan 5 minuten bedienen daarna heb ik geen gevoel meer in mijn vingers :roll:

Soms even geen wind hier, dan even snel een lipotje leegvliegen, verder heel rustig.

Hoop volgende week eindelijk mijn metalen rotor head upgrades voor de BMI450 binnen te krijgen, wanneer ik weer terug aan boord ben. Heb er nu 5 weken op zitten wachten !

Hoe is het met jullie ?? Het is erg stil.... Ik heb ook een sim kabel besteld, Ga daar maar de winter mee in denk ik. Verder wat onderhoud plegen en zo..:thumbup:

Ik heb RCHeliSim en HeliX gedownload, zien er erg mooi uit. FMS had ik al een tijdje, redelijk eenvoudig van opzet. Straks kijken welk programma het beste werkt.

Oke, groetjes uit een koud Engeland. :thumbdown:

Hans

liecat
12-04-2009, 03:08 AM
Hoi hans,

Het is niet omdat we hier een tijdje op non-actief zitten dat we niet aan onze medevliegertjes denken. Ikzelf wacht nog altijd op de boom (hopelijk vandaag), verder blijven we simmen, wat afstellen en veel lezen op bv. dit forum (wellicht een van de beste?).
Zogauw een en ander hersteld is geef ik een relaas van deze feiten.
Toch aan't simmen... Doen zou ik zeggen. Ikzelf gebruik aerofly.
Nu dus reeds een 3-tal weken op non-actief, maar ja het weer was ook niet je dat.
Tot schrijfs,
Lieven

Engineer H.
12-11-2009, 05:43 AM
Beste BMI pilotenvrienden

Ik ben weer helemaal blij !
Mijn nieuwe zender werkt fantastisch met mijn nieuwe USB sim kabel. Ik heb net vanmorgen RCHeliSim en HELI-X geinstalleerd en beide programma's werken prima met de zender. :thumbup:
Ook eindelijk alle metalen upgrades op de rotorkop en lagerblok gemonteerd, zie foto.
Ziet er prachtig uit al zeg ik het zelf. Ook meteen de digitale Corona servo's DS928BB op de cyclic gemonteerd.
Straks even vliegen om de tracking weer een beetje goed te krijgen natuurlijk.
Zo komen we de wintermaanden wel weer door.

groeten.
Hans

liecat
12-13-2009, 06:44 AM
Van harte proficiat Hans,
Ben benieuwd naar je eerste resultaten. Hier weining nieuws te melden, die staart moeten ze nog maken bij BMI, vrees ik... Enfin, wellicht volgende vrijdag, of de vrijdag nadien of,.....

chopstick
12-13-2009, 02:44 PM
ik zal me hier ook eens melden. Ik heb een samenraapsel, gebaseerd op het frame etc. van de carboon, maar met de rotorkop van een KDS 450C. Dus met de flybar beneden de mainblades. Wel vervang ik meer plastic voor alu. Vooral de lagers etc van de main-as en de taildrive-unit. Dan heb ik tenminste geen / minder last van steeds doordraaiende aluminium busjes.

Vlieg er met veel plezier mee.
Als gyro een spartan, met een robbe FS61 tailservo.
Op de swash zitten hite 65 servo's. Ik vlieg met een Spektrum DX7.
Setup is voor mij zo prima. Ik ben toch nog niet zo goed; vlieg achtjes, en met wat ruimte ook rondjes.
Wil me overigens meer toeleggen op precisie-vliegen. Ik vind dat meer bij heli's passen.