![]() |
|
| Register | FAQ | PM | News | Events | Groups | Blogs | Calendar | Mark Forums Read |
![]() |
|
Unregistered
|
||||||
| Scandinavian Scandinavian speaking Forum |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered Users
|
Hei
har etter mange år innen denne hobbyen nå fått mitt første ødelagte batt. lipo. etter siste lading begynnte det og vokse. litt sånn ballong form. kjenner jo godt til farene med disse batteri typene. Er et 6s men dette er første gang jeg har jeg selv har opplevd dette. Akkurat dette batteriet har nok hatt en ca 50-60 sykluser. Har altid tatt godt vare på batteriene mine. De koster jo tross alt noen tusen lapper ![]() mitt spørsmål er: hvordan uskadeliggjør jeg på beste måte dette battteriet? leverer det til elkjøp? legge det i en bøtte med vann? Batteriet ligger nå utendørs i et tomt oljefat. tok ikke sjansen på og ha det innendørs. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered Users
|
Mener å ha hørt at en bøtte med vann og litt salt(en liten skje? teskje?) skal være en trygg måte å lade ut skadde lipoer på. Tar kanskje et døgn, men det spiller vel ingen rolle. Sett den i hagen eller no sånt, så er du trygg.
Forøvrig tror jeg at alle som selger lipo-batterier skal ta i mot gammle/skadde lipoer. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered Users
|
Batteriet har nå tatt saken i egene hender. Som sakt lå dette ute i et
olje fat, i natt har det regnet, Og batteriet har tatt fyr! ingen voldsomme greier, men det er tydelig at det har vært en varmeutvikling. Så jeg lar dette bli en påminnelse om farene ved lipo batterier. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered Users
|
Oj! Vilken tur att det inte började brinna!
Iallafall, batterier som ska slängas brukar jag lägga ner i en hink med vatten och salt och låta ligga där i 1-2 veckor. En dag räcker nog inte. Kolla spänningen på batterierna då och då. När den är väldigt låg så ska det inte vara någon fara! Være gode mine norske brødre! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Registered Users
|
Stemmer det.En bøtte med saltvannsoppløsning er en trygg og grei måte å ta hånd om gravide/defekte lipoer på.Batteriet ligger under vann så all brannfare blir eliminert samtidig som saltet i vannet sørger for att batteriet lader seg selv ut.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Registered Users
|
Helst ska batteriet inte vara fulladdat. Och det är vätgas som bildas när batteriet ligger och bubblar i vattnet. Det är väldigt explosivt om det skulle antändas, så se till att ha burken ute på ett bra ventilerat ställe.
Har som sagt redan beskrivits av andra, men filmen förtydligar lite. / Stolpe YouTube - LIthium polymer battery disposalhttp://www.thunderpowerrc.com/PDF/DI...-BATTERIES.pdf
T-Rex 450SE V2 mini V-bar, T-Rex 500ESP V-bar, HB CP2, Blade mSR Spektrum DX8 radio + Raydiowarm Hyperion EOS 0615i Duo III + 400W 24V 16,7A power supply Last edited by Stolpe; 05-12-2009 at 07:54 AM.. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered Users
|
Hvor mye vokste batteriet? Jeg har noen 6S-batterier som har vokst ca en mm på hver side. Jeg har satt dem i garasjen og vurderer å pensjonere dem. Ellers fungerer batteriet utmerket og blir perfekt balansert ved hver lading.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered Users
|
Det vokste mere en 1 mm ja.Så ut som det var høygravid og ventet tvillinger..
Det ble lagt i en bøtte med vann med salt i. etter at det hadde kortsluttet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered Users
|
Er det ikke like dumt å bruke laderen til å lade ut ett defekt batteri, hvis man har en som støtter det?
|
|
|
|
![]() |
|
Unregistered
|
||||||
| Scandinavian Scandinavian speaking Forum |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |